fbpx

Hoe combineer je voetbal met fitness?

Voetbal en fitness zijn goed te combineren. Steeds meer voetballers trainen thuis of in de gym extra aan hun fysiek. Waarom is fitness voor voetbal nou zo belangrijk? En hoe kun je dit het beste combineren met je voetbaltrainingen? Je lees het in dit artikel! Daarnaast ontdek je de meest gemaakte fouten en hoe jij deze kunt voorkomen.

Waarom fitness voor voetballers?

Als we kijken naar de ontwikkelingen binnen het voetbal, dan is de balsnelheid veel sneller geworden, de tijd die je hebt om keuzes te maken wordt steeds korter en het wordt meer fysieker. Omdat het fysieker wordt zijn de motorische kwaliteiten die je daarvoor nodig hebt ontzettend van belang. Dan kun je denken aan de bewegingsvaardigheden van: springen, landen, afremmen, versnellen, wenden en keren en roteren. Als je dat fundament steeds goed hebt staan, dan kun je die balsnelheid makkelijker aan en kun je doorspelen.

De voorwaardelijkheden van het voetbal eist meer fysieke kwaliteiten van een speler. Die zal je moeten voorbereiden met een individueel programma.

Vooral het individuele. Per positie is dat weer afhankelijk van ben je een hele snelle spits en wacht je op jouw moment of ben je een spits die heel veel loopvermogen moet hebben. Dan wordt dat vanuit jouw speelwijze belangrijk voor jou. Dat is de ‘’i’’ binnen jouw positie. De ‘’i’’ staat  voor individuele capaciteiten.

De meeste gemaakte fouten van voetbal en fitness combineren

Er zijn veel ambitieuze voetballers en voetbalsters die voor zichzelf willen trainen, dit is een goed teken, maar helaas worden hier nog al eens wat fouten in gemaakt.

Hieronder in onze ogen drie fouten die veel voetballers en voetbalsters maken en onze tips daarbij.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
1️⃣ Geen plan hebben
Ze doen maar wat, wat ze leuk vinden. Dit betekend dat je niet uit je comfort zone wordt gehaald. Daarnaast is iedere voetballer of voetbalster anders en zal per persoon een persoonlijk plan moeten worden gemaakt.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
2️⃣ Te veel doen
Zo enthousiast zijn dat ze snel een overbelasting creëren waardoor er kleine pijntjes kunnen ontstaan en zelfs blessures.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kort samengevat: situatie creëren waarbij je niet weet wat je doet.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Wil je individueel gaan trainen dan is het belangrijk dit af te stemmen met de rest van je trainingen. Overbelast jezelf niet.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kijk waar jouw winstpunten zitten op het gebied van het fysieke traject. Is dat het uithoudingsvermogen voor het langer kunnen volhouden wat een coach van je vraagt? Of juist die hele korte startsnelheid waarbij je net iets te kort komt om bij de bal te komen.?
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Als je dat weet moet er een plan komen. Het is niet zo dat je maar wat kan gaan doen van ‘’oh, ik heb startsnelheid als doel. Dus ik ga iets doen aan mijn benen en heel veel squats maken’’. NEE, daar moet een gedegen plan onderliggen.

3️⃣ Meeste aandacht besteden aan alleen de benen

Er zijn veel voetballers en voetbalsters die de gym in gaan en geen idee hebben en maar wat doen. Een fout is dat ze de meeste aandacht besteden aan alleen de benen en dan de benen met een squat, of met een leg press of met een leg extension.

De squat opzich dat zou een invulling kunnen geven, maar vaak wordt dat alleen gedaan op een hypertrofie basis, hypertrofie basis wil zeggen niet gericht op de kwaliteiten die je nodig hebt als voetballer maar meer om daarin groter en sterker te worden. Dat mis je in een algemeen programma in de gym. Dat je niet specifiek met jouw doelstelling, wil je sneller worden, wil je meer uithoudingsvermogen of wil je meer duelkracht, dat je je daarop kan gaan richten.

Dat is binnen Fit For Football helemaal uitgezet in die doelstellingen zelf. Je kan in een kortere tijd, effectiever trainen die je weer kan transformeren op het veld zelf.

💡Tips om dit te voorkomen:
– Zoek een goede fysieke trainer of goede personal trainer die je daarin kan begeleiden
– Nog beter: start nu jouw plan bij Fit For Football! >>> Direct starten!
Ga niet op eigen houtje maar wat doen, maak er een plan van!