fbpx

Fit blijven tijdens de Corona stop

Dat het Corona virus er is en zich zo snel verspreid is een feit. Daar hebben we helaas niet / beperkt invloed op. Hoe kun je nou het beste fit blijven tijdens deze Corona stop?

Via onze online coaching kregen we veel de vraag, wat nu? Wat kan ik nu het beste doen?

Hoe blijf je fit tijdens de zomer / Corona stop?

Volg natuurlijk sowieso de standaard adviezen op. Focus naast veiligheid en hygiëne ook op weerbaarheid door een goede levensstijl en voeding. Kijk naar de dingen waar je wel invloed op hebt.

Zie deze periode ook als een kans. De competitie ligt nu even stil. Zet in op extra trainen voor jezelf, goed voor jezelf zorgen en vul die emmer (je lichaam) zodat je klaar bent als de competitie weer hervat wordt!

Bij voetbal heb je natuurlijk sowieso te maken met verschillende periodes in het seizoen: de zomerstop, de winterstop en de competitie zelf. Je hebt nu een extra lange zomerstop en voorbereiding op het seizoen.

In het voorseizoen kun je heel goed bouwen aan het fysieke deel. Daar maak je gebruik van in het wedstrijdseizoen zelf. Je moet het zien als een soort emmer, die is in de zomer leeg. Deze emmer vul je met water. Het water is het fundament waar je straks gebruik van maakt.

Tijdens het seizoen gooi je steeds een klein beetje water uit de emmer. Als de emmer goed vol is, dan doe je heel lang met de gevulde emmer in het wedstrijdseizoen zelf. Dan kan je wat meer het fysieke deel onderhouden. Doe je in de zomerperiode eigenlijk niks en ga je gelijk starten met de voorbereiding op de club, dan begin je in feite met een lege emmer. Die is zo helemaal leeg. De kans dat de emmer kapot gaat in het seizoen ofwel de kans dat je een blessure krijgt is veel groter.

Het voorseizoen is een mooi moment om te bouwen aan je fysiek.

”Je moet het zien als een soort emmer, die is in de zomer leeg. Deze emmer vul je met water. Het water is het fundament waar je straks gebruik van maakt.”

Wij denken aan een fundament. Wij bij Fit For Football noemen het de structural balance fase waarin je een goed fundament neerzet waar je op kan bouwen naar jouw specifieke doelstelling: of dat nou duelkracht is, snelheid of uithoudingsvermogen. Vanuit het fundament, vanuit alle basisoefeningen en basiskwaliteiten van je lijf kan je de emmer vol maken voor het wedstrijd seizoen zelf.

In onderstaande aflevering van de Fit For Football Podcast ontdek je hoe wij jouw persoonlijke plan maken:

In de zomer/Corona stop kun je juist die emmer vullen, zodat je aan het begin van het seizoen het verschil kan gaan maken op het veld!

Met andere woorden:
• Ga veel meer fysiek aan de slag
• Veel meer je uithoudingsvermogen algemeen gaan voorbereiden en hoe dichter naar het seizoen hoe specifieker
je gaat werken richting je doelstelling: je snelheid, je rompstijfheid etc.

Dus:
• Fundament bouwen naar jou specifieke deel!

Je kunt nu helaas niet naar de gym toe gaan. Al onze huidige deelnemers hebben bericht gekregen dat ze kosteloos kunnen switchen van een gym naar een home programma.

Naast ons online gym programma boden we altijd al de optie om thuis te gaan trainen. Nu met de maatregelen omtrent het Corona virus moet dit noodgedwongen.

Wat voor oefeningen kun je thuis verwachten?

Zeker niet alleen maar oefeningen met eigen lichaamsgewicht. We zoeken ook naar externe weerstanden. Een externe weerstand kan zijn: een zware tas die je vasthoudt tot aan, heb je zelf materiaal die we kunnen inbrengen die we dan verwerken in jouw individuele programmering.
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Kijkend van wat is je doelstelling? wat voor materialen heb je? kun je het met je body weight en kun je daar wat variatie in doen of heb je ook nog externe weerstanden die we kunnen inzetten in je programma?
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
Heb jij materiaal thuis? Dan zie je de desbetreffende oefening met dat materiaal 3D geanimeerd in de app 📲
⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀
De app wordt als ondersteuning in gezet. Je ziet een 3D animatie hoe de oefening uitgevoerd moet worden en er zitten aanwijzingen achter waar je op moet letten. We staan er niet naast, maar op basis van de app wordt je daarin heel goed begeleid van: waar moet je opletten, hoe ziet de oefening eruit, wat zijn de technische aanwijzingen die daarin een rol spelen, wat voor gewicht zou je moeten gebruiken, hoeveel herhalingen, hoeveel rust, alles is al geprogrammeerd om jouw programma zo effectief mogelijk te maken.