fbpx

Hoe word je sneller / explosiever voor voetbal?

Inhoudsopgave

Wat is snelheid?

Startsnelheid

Als je gaat kijken naar snelheid binnen voetbal, je staat stil op het veld en je moet je als het ware in een korte tijd snel verplaatsen. Dan noemen we het startsnelheid.

Dus hoe snel ben je in staat om vanuit een nul positie van snelheid een optimale snelheid te creëren die snel genoeg is om bij de bal te komen.

Dit heeft te maken met een aantal facetten: daar valt een vorm van kracht, een hele belangrijke factor in omdat je je eigen lichaam, je eigen massa moet gaan versnellen. En als je gaat kijken naar de formule van F, van Force is het m x a, de m staat voor massa en de a voor acceleratie. Dus je moet jouw eigen massa versnellen en dat kost kracht.

Dus kracht zie je ook zeker terugkomen in de doelstelling van snelheid. Om die startsnelheid aan te pakken.

Op het moment dat je in snelheid bent, moet je die snelheid verder kunnen opbouwen of kunnen gebruiken om te wenden en te keren. Dat betekent dat je al jouw massa die je in versnelling hebben gebracht.

Dan heb je te maken met een biomechanische wet, de wet van de traagheid, jouw lichaam wil als het ware in die positie die je gecreëerd heb om daar in te willen blijven uitvoeren.

Accelereren en deccelereren

Bij snelheid wat we daar nog vaak missen is de volgende component: het deccelereren. Dus niet alleen het accelereren, dus je hebt je snelheid opgebouwd. Maar juist in de context van voetbal zie je ook snelheid in deze deccelereren, om je snelheid in een korte tijd af te kunnen bouwen. Jouw massa die je in versnelling hebt gebracht die vanuit de wet van de traagheid die wil je behouden.

Je moet steeds wenden en keren, want dat is het spelletje van voetballen, dat je al die snelheid en je hebt opgebouwd, het moet gebruiken om gelijk weer een andere snelheid richting te creëren.

Force x Velocity

Dus binnen het facet snelheid heb je te maken met het starten, dat kost heel veel kracht. Vervolgens als je meer op de snelheid bent, wat de echte velocity kant benadrukt van snelheid, en dat zie je ook, in de power output, dat is een formule dat is de F maal de v, (FxV) de F staat voor de Force, die kracht die je moet leveren om elke pas te versnellen en v is de snelheid van aansturing van het zenuwstelsel, en dat noemen we de V van velocity en dat is moeilijk woord voor snelheid, dus kracht maal snelheid is eigenlijk je power output die, uitmondt in snelheid op het veld.

Wat je ziet als je denkt van ‘’goh die is snel’’,

Spelinzicht voor snelheid

Dan is er altijd nog een facet, je kan het tactiek noemen. We noemen het ook wel spelinzicht. Dat je op het juiste moment aanvoelt wanneer je moet vertrekken of wanneer je moet gaan versnellen. En dat wordt vaak niet meegenomen als je kijkt naar iemand van en je vind, jij bent niet snel genoeg.

Het kan wel zo zijn dat je wel snel genoeg bent in de formules die je net gehoord hebt, maar dat je juist in de voetbalt context net iets te laat komt. Omdat je iets te laat vertrekt, Cruijff heeft daar een mooie quote voor gebruikt: ‘’je hoeft niet snel te zijn als je maar op tijd start.’’

Er is dus zeker winst te halen binnen snelheid, gedreven door het zenuwstelsel. Dus je zult echt het zenuwstelsel moeten gaan activeren in oefenvormen om juist snelheid te kunnen creëren. En dan kun je doen of lekker te gaan sprinten. Maar je kan het ook zoeken in kracht vormen binnen de gym of thuis, waarbij je in korte herhalingen, heel iets zwaars moet gaan verplaatsen. Dus je massa moet verplaatsen dat je kan leren versnellen en of juist naar beneden vallen of tegengehouden. Omdat dat decceleratie aspect aan te pakken, dus die zie je ook in de snelheid Fit For Football schema’s terug komen.

Oefeningen voor snelheid en explosiviteit als voetballer

Oefeningen voor in de gym of thuis

Snelheid kun je zowel in de gym als thuis trainen. Binnen Fit For Football kun je kiezen voor thuis of gym. Als we kijken naar gym of thuis, wat we vaak doen dat we een combinatie maken, wat je net geleerd hebt is dat de power output voor snelheid gecreëerd wordt, door de Force en Velocity. Dus twee componenten: de F van Force, van kracht en in de V van Velocity van snelheid.

Bijvoorbeeld dat we een oefening zwaar laten uitvoeren, direct gekoppeld aan een oefening die heel licht is, maar heel explosief.

Dus bijvoorbeeld: je doet een zware squat en vervolgens doe je een box jump of jump squats, zonder gewicht, dat je ook leert dat je je snelle vezels nodig hebt die je voorbereid uit de kracht component. De snelle vezels moeten heel hard werken om de gehele massa te kunnen versnellen en je kunt toepassen in je eigen lichaam dat het zenuwstelsel – want daar ligt de doelstelling snelheid. Dat het zenuwstelsel zo van belang is om te kunnen gebruiken om aan te vuren, jij weg wil gaan van je tegenstander of juist naar je tegenstander toe.

Voor snelheid heb je veel kracht nodig, dus ga fysiek aan de slag!

Alleen maar sprinten, of de gym in?

Via de online coaching krijgen we veel de vraag waar de sprints zijn in het schema. Zij denken dan dat ze alleen een loop schema krijgen. Juist op het moment dat je je voetbaltraining doet, sprint je al genoeg. Dus probeer te werken aan die voorwaarden om dat sprint gedeelte aan te spreken.

Zelf hoef je daar niet specifiek voor naar buiten. Vaak heb je ook niet de goede ondergrond, dan moet je toch op harde ondergrond, waarbij de belasting op de gewrichten vrij groot is. Van lantaarn tot lantarenpaal sprinten kan, maar het geeft wel een grote blessurerisico in zich.

Hoeveel herhalingen in mijn snelheid trainingen?

We kiezen vaak in range van drie tot vijf tot hooguit zes herhalingen in dat Force gedeeltes en in de Velocity ook rondom de vijf a zes, want je moet het zo zien: het zenuwstelsel kost ook energie en omdat je zoveel die vezels die snelle vezels aanspreken is. Die hebben ook de neiging om heel snel te vermoeien. Dus dat betekent dat je dat niet lang kan volhouden. Je wil het optimale rendement eruit halen en daarom kiezen we dus voor korte intensieve sessies, gecombineerd met een rustperiode.

Meer leren over snelheid voor voetballers

Meer weten over snelheid? 🎧 Luister podcast #7: Hoe kan ik sneller / explosiever worden? Druk gelijk even op die ‘volgen’ knop, om niks te missen 😉

Voorkom dat je zonder doelgericht plan de gym in gaat of thuis traint

Wil je dit artikel delen?
Share on facebook
Deel op Facebook
Share on twitter
Deel op Twitter
Share on linkedin
Deel op LinkedIn
Share on pinterest
Deel op Pinterest
Share on whatsapp
Deel via WhatsApp
Share on email
Deel via e-mail

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *